Latest Blogposts

Logo geeft een bedrijf zijn "eigen gezicht"

De vormgeving van je bedrijf of product bepaalt hoe jouw potentiële klanten/relaties er naar kijken. Het is daarom van groot belang dat je kiest voor een "eigen gezicht", herken iets van jezelf in je bedrijf of product. Dat kan natuurlijk op veel verschillende manieren.

  • Letterlijk je "eigen gezicht"
    -
    terug laten komen in je logo en/of overige vormgeving.
  • Een ander gezicht
    - (Stockfoto van model) waarmee men je bedrijf gaat associëren.
  • Een eigen beeldmerk en/of woordmerk als logo
    - met een vaste kleurwaarde en lettertype.

 

Logo voorbeelden waarin bovenstaande opties zijn verwerkt :

1.  Logo Diana's Kitchen - letterlijk eigen gezicht van eigenares in beeldmerk verwerkt in combinatie met eigen naam en bedrijfssoort - Kitchen - (Catering)

2.  Logo en vormgeving HAIRbyALMA - kapsalon waar we gebruik hebben gemaakt van een Stockfoto van een goed gekapte dame als herkenning in combinatie met strak beeld- en woordmerk

3.  Logo Schakel Advies - Uil in beeldmerk straalt kennis van zaken uit. Rest van het woordmerk is achternaam van onze relatie - in combinatie met diensten die het bedrijf levert.

4.  Logo 't Zeel - een Zeel is scheepstouw - deze komt terug in gestileerde vorm in het beeldmerk - hiermee wordt de bedrijfsfilosofie - dienen als verbindende factor tussen partijen - weergegeven.

Logo_combinatie_beelden_blogbericht_eigen_gezicht

Uitstraling consequent doorvoeren

Natuurlijk zijn er op deze genoemde voorbeelden meerdere variaties te bedenken. Het is echter wel iets waar je vanaf het eerste begin aan moet denken om zo op te vallen ten opzichte van de concurrentie binnen jouw branche of niche. Ook om zo snel mogelijk die herkenning bij mensen te gaan vormen. Door je vormgeving van je logo en verder huisstijl uitingen consequent door te blijven voeren biedt dat duidelijkheid voor mensen en daarmee ook meteen een stuk vertrouwen. Men moet jouw bedrijf of product als merk (brand) gaan zien. Jij moet jezelf terugzien in je vormgeving. Of dat nu in letterlijke of figuurlijke zin is maakt niet zoveel uit, mits die uitstraling dus maar consequent wordt doorgevoerd.

Herkenning van "het gezicht"

Ook jouw relaties moeten in jouw logo en vormgeving, liefst meteen, de persoon erachter gaan herkennen. Bij een kleine organisatie betekent dat inderdaad jou als persoon jouw "eigen gezicht". Deze herkenning begint al bij de allereerste kennismaking met een relatie. Bij een grotere organisatie moet men de het gehele bedrijf of product gaan zien als een persoon en waar diegene voor staat. Het "eigen gezicht" van een bedrijf of organisatie is iets dat je over langere tijd moet gaan opbouwen.

Hoe ziet jouw klant eruit?

Om juist die mensen te bereiken die jij graag als zakenrelatie zou willen hebben moet je weten wie je "doelgroep" is. Is jouw product vooral gericht op mannen of vrouwen... of beiden? Zo ja, heeft die man of vrouw een bepaalde leeftijd? Hoe is zijn of haar financiële situatie? Allemaal dingen die je jezelf kunt en eigenlijk moet afvragen voordat je begint met het vormgeven van je eigen bedrijfs- of product logo. Iedere doelgroep moet je weer op een andere manier aanspreken en aantrekken.

Zorg dus dat je "eigen gezicht" er verzorgd uitziet

Het "eigen gezicht" van je bedrijf of product moet je dus vooral consequent blijven doorvoeren. Zo bouw je merkherkenning en merkvertrouwen op. Natuurlijk is het ook van belang welke ervaring jouw relatie zich herinnert met jouw product bedrijf of dienst. Een mooie vormgeving bepaalt natuurlijk niet enkel en alleen het gevoel dat relaties bij het aanzien van jouw bedrijfslogo ervaren. Maar het is vaak wel de eerste indruk van je bedrijf of dienst. Die moet goed zijn! Zorg dus dat je "eigen gezicht" een beetje goed "smoelt" Daarnaast moet je als bedrijf natuurlijk niet alleen maar zeggen wat je doet maar in de praktijk ook doen wat je zegt!

Moet mijn "eigen gezicht" dan altijd exact hetzelfde blijven?

Bekijk dit ook weer alsof het een mens van vlees en bloed is. Natuurlijk wil je altijd zo goed mogelijk voor de dag komen. Alleen, alles blijft aan verandering onderhevig. We worden allemaal ouder en hopelijk ook wijzer. 🙂 Daar wil ik mee zeggen: dan verandert je gezicht ook in letterlijke zin. Je gaat wellicht anders over dingen denken of om bij het bedrijf te blijven, je gaat misschien wel andere producten verkopen of je organisatie gaat enorm groeien. Dan krijg je ook een andere uitstraling naar de buitenwereld toe. Je relaties moeten weten dat je andere of meerdere dingen bent gaan doen. Dat kan je dan weer duidelijk maken door je "eigen gezicht' iets anders vorm te geven. Hou het wel subtiel... niet in één keer helemaal anders maar stapje voor stapje. Anders is alle opgebouwde herkenning van je bedrijf helemaal voor niets geweest. Dus verandering kan, heel goed zelfs, maar wel met een gericht doel voor ogen en subtiele aanpassingen en of toevoegingen langzaam doorvoeren.Wil je toch iets heel anders (erbij) gaan doen. Start dan een andere tak op onder een geheel andere naam. Want verwarring zorgt ook dat het vertrouwen afneemt bij je relaties. Het zou toch erg zijn wanneer je "eigen gezicht" ineens niet meer herkend wordt op straat.

Voorbeeld subtiele veranderingen in logo van groot merk door de jaren heen:

Logo_ontwikkeling_shell_in_de_loop_der_jaren_Blogbericht_Eigen_Gezicht

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


- Afbeelding veranderingen Shell logo door de jaren heen