Latest Blogposts

Welke kleur kies je voor je logo?

De kleur van een logo zegt vaak meer dan je in eerste instantie zou verwachten. Ons brein is instinctief gevoelig voor kleuren. Ook worden ons in de loop van ons leven ,zowel bewust als onbewust, bepaalde aannamen aangeleerd bij het zien van een kleur.

Uiteraard verschillen de betekenissen van kleuren in ieder deel van de wereld en zal er daarom ook anders op worden gereageerd. Bij logo ontwerp is het dus wel degelijk van belang om van tevoren goed in beeld te hebben welke kleur jouw doelgroep aanspreekt en er ook deels voor kan gaan zorgen dat ze eerder voor jouw bedrijf kiezen dan die van de concurrent.

De Psychologie achter kleur

Het gebruik van kleur roept dus verschillende reacties op bij je doelgroep. Namelijk instinctief hebben kleuren vaak een iets andere betekenis dan ons in de loop van ons leven word aangeleerd. Bijvoorbeeld: rood betekend instinctief gevaar/heet/giftig. Terwijl ons ook is aangeleerd dat rood staat voor liefde/passie/warmte. Bij het kiezen voor een juiste kleur van je logo kun deze reacties op kleuren heel sterk gebruiken om meteen een bepaalde uitstraling en/of gevoel mee te geven aan je logo. Hele felle kleuren trekken vaak wel meteen de aandacht echter kunnen ze vaak ook een goedkope of onbezonnen uitstraling meegeven. Terwijl wat minder nadrukkelijke kleuren je logo juist weer een wat meer geraffineerde uitstraling geven. Het is dus van belang de juiste kleurencombinatie voor je logo heel bewust te kiezen.

Hieronder een korte psychologie per kleur:

  • Rood: Kan het gevoel oproepen van passie, energie, gevaar of zelfs agressie, warmte of hitte. Ook is gebleken dat rood kan helpen om je drink- en eetlust op te wekken. Vandaar dat je deze kleur veel terug vind in logo's voor restaurants en etenswaren. Ook kan rood een dynamische uitstraling meegeven aan je logo.
  • Oranje: Wordt vaak gezien als de kleur van innovatie en modern. Verder heeft het iets vriendelijks, jeugdig, fris en tegelijk straalt oranje betaalbaar en benaderbaar uit.
  • Geel: Is een wat minder vaak gebruikte kleur in logo ontwerp. Dit heeft een aantal redenen. Naast dat geel vaak lastig leesbaar is wanneer deze gebruikt wordt in bijvoorbeeld tekstlogo's heeft geel ook vaak een negatieve uitstraling. Geel geeft snel een laffe of zwakke indruk aan een logo. Ook wordt de kleur geel wereldwijd veel toegepast op waarschuwingsborden e.d. en dus geassocieerd met gevaar. Verder heeft geel uiteraard ook meerdere positieve eigenschappen zoals: zonnig, warm, vriendelijk en ook voor deze kleur geldt dat het de eetlust kan helpen opwekken.
  • Groen: Wordt heel vaak toegepast in logo's voor natuurlijk verantwoorde producten of bedrijven. Verder geeft groen, vooral in het westen, het gevoel van veiligheid, groei, frisheid. Van oudsher wordt groen ook veel toegepast bij financiële producten.
  • Blauw: Dit is de kleur die je, met name in bedrijfslogo's, vaak  terug zult vinden. Blauw roept vooral bij een wat donkerdere tint iets op bij mensen van professionalisme, serieus, integer, betrouwbaarheid en kalmte. Uiteraard wil je als bedrijf al snel geassocieerd worden met een of meerdere van deze termen. Verder geeft de kleur blauw ook iets van autoriteit mee aan een logo. Vandaar dat het niet zo vreemd is dat blauw ook veel wordt toegepast in overheidsinstaties en binnen het bankwezen.
  • Paars: Heeft een luxe uitstraling over zich. Ook wordt paars van oudsher geassocieerd met de kerk en straalt zo een bepaalde wijsheid en waardigheid uit. Verder geeft het de indruk van rijkdom en weelde.
  • Roze: Is vooral een vrouwelijke kleur verder heeft het iets flirterigs  en ook wel vrolijks over zich.
  • Bruin: Is veel meer een mannelijke kleur. Vaak zie je bruin gebruikt bij landelijke merken of producten die buiten gebruikt kunnen worden.
  • Zwart: Heeft gek gezegd twee gezichten. Aan de ene kant staat zwart voor macht en verfijning terwijl het anderzijds dood en verderf oproept. Toch zul je in de praktijk ook altijd een zwart/wit versie van je logo klaar moeten hebben staan voor media waarin geen kleur kan worden gebruikt. Zelf ontwerp ik een logo eigenlijk altijd eerst alleen maar in zwart wit. Vooral bij een beeldmerk zie dan al heel snel of het logo ook zijn kracht behoud zonder gebruik van kleur. Daarna kan je ,door het toepassen van de juiste kleur of kleuren, exact de juiste uitstraling meegeven aan je logo.
  • Wit: Straalt iets puurs uit en geeft een bepaalde rust. Echter kan het ook iets negatiever worden bekeken als eenvoudig, simpel of naïef. Wit kan dus zowel de kracht als de zwakte van je logo zijn. Wit kan nooit op zichzelf staan en zal altijd moeten worden gecombineerd met een andere kleur om ook op een witte ondergrond getoond te kunnen worden. Eigenlijk zie je de kracht hiervan vooral terug in één van de bekendste logo's ter wereld die van Coca-Cola. De witte schrijfletters springen eruit door de combinatie met het dynamische rode kleurvlak erachter.

logo_kleuren_merken

 

Natuurlijk zijn er geen keiharde regels en wetten wat betreft het goed toepassen van de juiste kleur op je logo. Echter hoop ik dat bovenstaande uitleg je zal helpen om in ieder geval veel bewuster om te gaan met je kleur keuze. Je ontwerpt een logo namelijk vaak voor een langere periode en de kleur is vaak het eerste waaraan je doelgroep juist jouw bedrijf of product gaat herkennen. In de loop der jaren zie je best dat merken kleine of grotere veranderingen in hun logo doorvoeren echter blijft de kleur ook dan heel vaak bij het oude. Een goede kleur keuze voor je logo is daarom meteen erg belangrijk. Ik hoop dat je het een "kleurrijk" blogbericht hebt gevonden 🙂 en dat het je verder helpt om ook voor jouw logo de juiste kleur te kunnen bepalen en zo je bedrijf of product goed in beeld te brengen. Ik ben altijd benieuwd naar jou resultaat. Laat dus gerust hieronder een reactie achter of een link naar jouw uiteindelijke logo. Wil je graag zelf meer te weten komen over logo ontwerp en/of digitaliseren laat het ons dan ook even weten.